به سوی پایداری در توسعه

توسعه پایدار، پیشرفت همه‌جانبه و مسئولیت اجتماعی سازمانی-از نگاه هامون طهماسبی

به سوی پایداری در توسعه

توسعه پایدار، پیشرفت همه‌جانبه و مسئولیت اجتماعی سازمانی-از نگاه هامون طهماسبی

به سوی پایداری در توسعه

از جست و جو و دغدغه برای ساختن جامعه‌ای بهتر، به مفهوم «توسعه پایدار» رسیدم و این، زمینه‌ای است که در این سال‌ها فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و مشاوره‌ای من را به سوی خود همگرا کرده است.
این وبلاگ قرار است ان شاء الله به شکلی ساده و بی‌تکلف، برخی از مشاهدات، تجربه‌ها، فکرها و دغدغه هایم را در این حوزه با مخاطبان به اشتراک بگذارد.
و البته حتما لازم است تاکید کنم که «توسعه پایدار» برای من دقیقا آنچه که در مغرب زمین درس داده می‌شود نیست و حرف‌های زیادی درباره آن و مفاهیم مرتبط نظیر «پیشرفت» دارم؛ لذا تاکید زیادی دارم که به ویژه در حوزه جامعه و فرهنگ، خود بایستی مولد و نظریه‌پرداز برای بازتعریف این پارادایم پیشران دنیای امروز باشیم.
عکس بالای وبلاگ را در کردستان زیبا گرفته‌ام و بسیاری از چیزهایی را که از توسعه پایدار می‌خواهم، مختصر و مفید بیان می‌کند: زندگی‌ای از نظر اقتصادی آبرومند، در دامان طبیعتی زیبا و سرسبز و در بستر جامعه‌ای شاداب که فرهنگ اصیل بومی خود را حفظ کرده و با حضور آرامش بخش «خانواده ایرانی» به عنوان رکن بی‌بدیل آن، به سوی سعادت می‌رود.
هامون طهماسبی

بایگانی

در شماره ششم از نشریه پایتخت که در آذرماه به چاپ رسید، مطلبی راجع به بانک تریودوس هلند نوشته بودم. بخشهایی از آن را در ادامه می توانید ببینید و مطلب کامل را نیز از این لینک می توانید دریافت نمایید:

"

...

بانک تریودوس، یکی از انواع بانک های اجتماعی است.  بانک های اجتماعی، اشکال پیشرفته ای از بانک ها هستند که در کشورهای مختلف دنیا، از شرق آسیا گرفته تا آفریقا، اروپا و آمریکا، می ­توان نمونه هایی از آنها را مشاهده کرد. بانک اجتماعی به زبانی ساده، بانکی است که «ارزش محور» اداره می شود و به دنبال یک اثرگذاری اجتماعی در عرصه خدمات مالی است. این یادداشت به معرفی یکی از نمونه های این بانک ها می پردازد که سال گذشته جایزه توسعه پایدار را نیز از نشریه فایننشیال تایمز دریافت کرده است.

بانک Triodos، تنها به تامین مالی شرکت ها، موسسات و پروژه­ هایی می­پردازد که ارزش افزوده فرهنگی دارند، به جامعه نفع می ­رسانند و یا به محیط زیست کمک می­کنند. پشتوانه مالی بانک برای این کار، سپرده­ گذاران و یا سرمایه گذارانی است که می­ خواهند به ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت­ ها بپردازند و یا دغدغه دست یابی به توسعه پایدار جوامع خود را دارند. ماموریت بانک تریودوس، مطلقا اجتماعی است و قصد دارد که به ساختن جامعه ای کمک کند که به تعبیر بنیان گذاران اش، در آن کیفیت زندگی انسان ها ارتقا پیدا می­ کند و در عین حال کرامت انسانی در مرکز توجهات رشد قرار دارد. این بانک همچنین به دنبال توانمندسازی اشخاص، نهادها و کسب وکارها در جهتی است که بتوانند به شکل آگاهانه ­تری به محیط زیست و انسانها نفع برسانند و در جهت توسعه پایدار گام بردارند؛ تریودوس این را از طریق ارائه خدمات و محصولات مالی مسئولانه و در عین حال با کیفیت بالا به مشتریان‌اش تحقق می بخشد.

بانکداری پایدار در تریودوس

مکانیزم حکمرانی بانک و خرید و فروش سهام، ساختار ویژه ای دارد که بتوانند تا حد امکان تضمین کند استقلال بانک و نیز عدم انحراف از ماموریت­اش، باقی بماند. یعنی ملاحظات محیط زیستی یا اجتماعی را به پای سودآوری قربانی نکند.

با دغدغه‌ای مشابه، بانک تریودوس، در مورد پاداش به کارکنان، تصمیم گرفته است که برای ایجاد یک اتمسفر سالم، از یک سیستم پاداش ساده و یکنواخت برای همکاران استفاده کند و پورسانت و ابزارهایی از این جنس را استفاده نمی­کند. این نکته، بسیار حائز اهمیت است و در برشورهای معرفی بانک نیز به طور ویژه­ای به آن اشاره می شود. و به همین خاطر به مدیران دارایی خود بر اساس عملکردشان پاداش اعطا نمی کند. چرا که به گفته خودشان، این بانک نمی خواهد که عملکرد اقتصادی بر عملکرد پایداری، چیره شود و سبب قربانی شدن هدفهای اجتماعی و توسعه پایدار بانک شود.

سیاستهای اعطای وام این بانک، بسیار سخت­گیرانه است و تنها به سازمانهایی وام می­دهد که با معیارهای تریودوس، ارزش فرهنگی، محیط زیستی و اجتماعی واقعی ایجاد می­کنند-مانند موسسات خیریه، کسب و کارهای اجتماعی، پروژه های توسعه محلی و برنامه های محیط زیستی.

ساختن ظرفیت و قابلیت برای مدیریت چالشهای توسعه پایدار

توسعه پایدار، محور مدل کسب و کار تریودوس است؛ به همین خاطر درون کلیه فرآیندهای جذب، آموزش و توسعه منابع انسانی به آن توجه می­شود. بسته به سطح و جایگاه شغلی که فرد در آن در تریودوس مشغول به کار می­شود، نیازمند دانش، تجربه و یا تحصیلاتی مرتبط با توسعه پایدار هستند. در طول دوران کاری نیز برنامه­هایی برای توسعه این دانش­ها و مهارت­ها در ایشان انجام می­شود.

شفافیت صد در صدی

بانک تریودوس، جزئیات هر وام یا سرمایه گذاری که به هر سازمانی ارائه می‌کند را در سایت اش منتشر می‌کند. به عقیده تریودوس، این کمک خواهد کرد که مردم بدانند پول‌شان دقیقا کجا می‌رود. هیچ بانک دیگری در دنیا نیست که چنین ارتباط آشکاری را بین پس انداز و سرمایه گذاری مردم و مقصدی که منجر به تغییر در جامعه می‌شود را آشکار کند.

اثر مثبت

بانک تریودوس تنها به سازمان‌هایی وام می‌دهد که به تعبیر تریودوس یک تغییر مثبت برای مردم و محیط زیست ایجاد کنند. بنا به ادعای تریودوس، «بدون هیچ استثنائی»، هر سازمانی که بانک آن را تامین مالی می کند، در حال ایجاد یک تغییر مثبت است: محیط زیستی، اجتماعی یا فرهنگی.

...

"

 

۹۴/۰۹/۰۸
هامون طهماسبی

نظرات  (۱)

۱۹ دی ۹۴ ، ۲۰:۴۳ میثم مسعودیان
سلام علیکم
جناب آقای طهماسبی بسیار خرسندم از اینکه در دقایقی زمان را می پیمایم که جاذبه اصلاح گری امثال حضرتعالی در من، بر دافعه فضای خودخواهانه سودجویان غلبه یافته است.
به عقیده بنده ریشه بسیاری از مشکلات میهن عزیز ما در عدم توزیع مناسب نیروی انسانی است و در نتیجه آن عدم هدف گذاری صحیح و متناسب با نیازها...
اما اگر به موضوع از دریچه چاره گری بنگریم یگانه راهکار، ایجاد شبکه های همیاری مدنی و تولید نقشه راهها بر مبنای استعدتدهای ذاتی و محیطی است.
از اینکه پس از سالها مجدّدا با شما ارتباط برقرار می کنم خدا را شاکرم
متشکرم*آقای میم
پاسخ:
سلام آقا میثم عزیز
خیلی خوشحال شدم که اینجا پیام ات رو دیدم.
شما لطف دارید.
ان شا الله بیشتر در ارتباط باشیم:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی